Friday, March 18, 2011

It's SUNDAY! : Warorot market & Sunday Market

Weeehuuu..Bertemu lagik. Ngantuk sekang ni. Kijer ada, tapi masalah betoi network kat sini. Tak ley access server la..kena pakai certain ID lah. Aiyoooyoooo. Dah la no internet connection. Sudah beberapa page oracle aku belek, mencari solution yg boleh aku buat. Dah buat debugging program PROC to track apo yg bermasalah besar sgt tu. Huhu.. Ngantuk gilos. So nak tak nak, ev to do something yg boleh buat akal aku berfikir. Yeahh meneruskan siri trip aku yg lepas.

Ronda2 & sewa basikal
-------------------
Ullalaaa.. pagi ahad tu, kami decide utk rest pi tempat jejauh. Not means that kami dedua dok rilek2 dlm bilik jer. Hehe. Rugi rugi beb. Dah cuti, berjalan laaa, even berjalan in town. Susah woo nak dpt cuti lama cenggini.

Kami plan on monday, nak buat One day tracking. Kira aktiviti outdoor la. Jadi, hubby aku make a call kat Sassy-Sabai Tour Agent (ni memang recommended agent tour if korang pi chiang mai). SO dier dah ckp kat mana ofis dier, kami decide pi sana naik tut tut. Semacam moto 3 roda la. Kami pi sana sebab nak bayar n disscuss sket tentang lain2 aktiviti.

Location Sabai tour berdekatan dengan wat yg famous kat chiang mai ni- Wat Phra Singh. So tak susah nak cari, n golongan drebar tut tut atau pun red car tu, memang leh jumpa punyer la.
Ni la Sassy - baju hijau. (Uh aku sudah tombam)
Settle dgn Sassy (kasik discount laaagik tuuu). Alhamdulillah..Tanya Sassy, port maner baik utk kami rent mountain bike? Kebetulan la plak, dier memang ada sorang kenalan yg keje dgn mountainbiking chiang mai. Ahaaa. Dah baek nih. Terus dibawa kami tempat rental mountain bike tu. Cuuun! Basikal kali ni,betul2 depa jaga dgn baik. Sebab bisnes dema2 ni memang expert part aktiviti outdoor yg melibatkan cycle n mountain- uphill, down hill (teruja laa suami aku neeh :)..kita tengok nanti, maybe ada satu lagk xtra outdoor activity yg libatkan cycling).

Antara mountain bike yg ber 'brand' mahal
Taraa, dengan basikal masing2
Location mountain biking chiang mai, tak jauh dari ofis sabai tour. Menapak jer la, less than 5 minit sudah sampai. Thnks to Sassy. Then pastu kami rembat @ sewa la satu mountain bike, n satu lagik normal bike.hehe. Aku amik yg biasa2 jer udah ler, asal brek berfungsi, n kayuh ok, so ok jer la. Mountain bike-rm25, Normal basikal- rm15. Without deposit.

From there, aku dengan map kertas aku, hubby dgn gps garmin nyer. hehehehhe... Terus gerak keluar dari old city tu, menuju ke warorot market...Jeng jeng jeng....sesi lontar duit bermula..uhuuuuk..

Warorot market
--------------
Hari jumaat aritu, kami dah dapat jejak di mana warorot market. Org local tak panggil warorot, ada satu nama lain- kad luang tapi nak kenal pasti tempatnya, lebih senang sebut flower market. Sure org tau kat mana dier. Warorot market adalah sebuah market yg combine kan pasar basah - ikan, rempah ratus, n bahan2 dapur n makan yang lain, n pasar kering- baju2 kasut, beg, hiasan rumah n pelbagai lagi.
Fruit Market
Target aku adalah nak cari souvenir utk famili n famili mertua lor. n also diri sendirik n hubby aku. hahhahaha. Ronda punyer ronda...upss sblm tu, dek sebab risau basikal ilang, maka kami ni pi laa parkinig kat tempat berbayor, tak mahal la, lima puluh sen utk park 2 basikal. hehehe. Takper asal selamat. Reta org tu.
Bhgn dalam warorot market - wet market
ok..sambung balik.. sambung balik..Ronda punyer ronda, mata aku dah tertarik kat satu kedai auntie ni (maybe sebab curtain yg dier jual..heheheh). Discount? huuuh.. Tarakkkk. Tapi rega kat situ, lau compare dgn night bazaar market, lebey murah lah. cth, baju budak leh dpt dlm belas2 kat situ, tapi kat night bazaar, puluh2 laaa. Even design n material yg sama. Wat to say haaa? This is for local people. Aku ngan hubby jer yg memperosokkan diri gak masuk kat sini. Bila mintak discount.. auntie tu jawab.. "No charge..no charge" ..Dlm hati aku, lau no charge, aku amik mender ni free lorrr horrr? Hehehe. Banyak lak tu aku beli kat kedai dier. Sabau yoo la. Beli kat anak2 sedara aku yg dah cecah 3 org tu...Hehe, terbayang cano depa bertiga pakai. Yess.. kurasakan cooomeeeelllll giteewww (Imiginasi diri sendiri).
Ni la check point aku & suami membeli belah
Dah abis tang situ, kami turun ke bawah, nampak dari atas, hohoho banyak nyer lagi tempat nak tengok. Sempat kaaahh?  Nak cari rega yg terbaik @ murah semacam tak sempat, sebab mlm kang ada agenda lain lagik :) . (Teruknya aku kaaan... kalaulah pertanyaan sempatkah tu aku buat dlm amalan nak nambah pahal best gak dengar..isk isk isk...). Zohor dah masuk, mmm kami berpakat balik ke hotel, solat dulu. Mmmmm agak konpius plak aku part qasar n jamak ni. Sebab kami dok chiang mai dlm 6 mlm, 7 hari. Tolak hari pergi & hari  balik tinggal 5 hari. So semacam tak boleh buat qasar jamak. Tapi within 5 hari tu, kami tak dok menetap. Hari ke-3 dah pi tour sejauh 4 hours pergi, 4 hours balik, Ari esok pun sama, lebey kurang 1 hours plus (2jam stgh  rasanya), The next day sama jugak, perjalanan pergi, cano tuu? Kira istihar bermastautin ke idak? Ke still boleh gohead buat rukhsah tu? Still boleh laa kan? Dek sebab aku yg konpius part tu, aku tunaikan solat utk hari tu, secara solat normal.
Sodaaaaaaaaaaaap!
Sblm gerak balik, aku beli buah strawberi dulu. heheh. Langkah kanan, kali ni kami pergi musim buahnya adalah strawberry. Di akhir2 musim sejuk kat sana. Bessst!! Ada yang manis n besaaar.

Sunday Market
-------------
Akibat dek pala berpikir2, rukhsah solat dibuat biler kita tak jumpa masjid, tak jumpa tempat solat yg elok, n tujuan pekerjaan yg kita kerjakan tu fisabilillah laa. HOhohoho..sat gi aku nak pi jengjalan ala2 shopping laa..upppsss... Dan2 tu, kami tunggu solat maghrib dulu kat hotel. hehehhehe...Apa2 pun solat tetap no one laah.

Lepas solat, makan, mmm mendobi sat (heheheh, suker pulak aku mendobi kat sini. Terus kering baju tu, tu yg den suko. Semacam kena cari pengering baju kat rumah neh. Teeettt). Amik masa kemas2 barang, check souvenier utk sapa lagi belom beli. Hohoho.. Beli barang utk suku sakat lagi banyak daripada diri sendiri. Ahaaha..Ni la namanya sekali sekala kan. Mana yg termampu, aku belikan.

Waktu Maghrib dah masuk. Slps solat, kami teruskan perjalanan - meronda Sunday Market :) .Sebenarnya, time kami lalu ptg tadi, depa dah start nak setup2 gerai masing2. Tapi ada panggilan yang wajib kami tunaikan, jadinya kami buat tunaikan dululah. Lepas setup lampu basikal (hubby aku dah persiapkan barang2 ni), kami gerak ke sunday market. Sedikit info mengenainya:

Location: 
Area Tha Pae gate. Di dataran Tha Pae gate, sehingga ke wat (dekat simpang tiga- lalu depan sabai tour).

Waktu dibuka:
Hanya dibuka pada petang hari ahad shj, start jam 4pm - 11pm.

Apa yang menarik di sini? :
  • Local things- handicraft
  • Makanan yg pelik2 - grasshoper goreng, lipas goreng, cacing goreng n etc..(iiyyyaakkkeee, geli weehhh),
  • Hasil seni tempatan - lukisan,
  • Thai massage yg murah,
  • Persembahan dari kanak2 (cute bebudak ni, tapi kesian kecik2 dah kena sara diri,
  • Persembahan org buta- ada yg kreatif gunakan peralatan utk nyanyian, or sesiapa sahaja yg memerlukan duit utk menyara hidup. 
  • Polis pun ada buat persembahan.
Harga barang:
Weehuuu! Jauh bezanya dari night bazaar. Kalau korang ada list barang or takdak, mesti beli punyer, at least satu barang. Barangan craft yg memang kretif from local banyak boleh didapati di sini.

Ok. Let's pic story u all ok :) ...


kami park basikal tepi kedai, tepi jalan utama
Dekat dataran tha pae gate
Persembahan dari org buta



Jualan crystal
Kreatippppp!
Lampu kat suis ni pun cantik
sarung bantal yg comeeey (bukan gambar blkg tu tau!!)
Yg famous - cover cushion.
Yg ni aku suker. Nak mintak mak cuba buat utk wed adik aku
mknn yg iiiyeeeeeeeeeeee... geli geleman. Captured by mr hubby lor
lagi gambar makanan yg menjadi tarikan kat sana ...adoiiiyaaiii
Lukisan2 yg dihamparkan di jalanan
Dah penat berjalan..apa lagik, pekena thai massage laaa.
Wokiess... beres utk entri kali ni. Next story... ONE DAY ADVENTURE TREKKING [elephant riding, jungle tracking, karen village, mae wang waterfall & hmong village visit]








2 comments: