Thursday, June 17, 2010

Positive test.. alhamdulillah

Alhamdulillah.. Syukur sangat dgn kurniaan Allah, dgn rezeki yg Allah bagi.

Ceritanya begini.. bermula pagi tadi...

Nyeri yg teramat sangat rasa tumit sebelah kaki kiriku. Memang aku nak bgn pun, dah tak leh nak pijak. Terus ckp ngan hubby, nak half day la rini. Tak ley nak pijak lantai, tumit sakit, bisa2. Pastu terus msg dihantar kpd senior opis ngan membe aku.
"Aku half day rini. Kaki bisa2, nyeri sgt. Nak gi klinik wat chekup terus"

Dah bgn mandi makan peseme, aku ngan hubby bersiap pergi klinik. Hmmm.. Klinik maner? Klinik Jameaton kat area Equine park. Klinik ni klinik sakit puan. Hmmmm... guess what...?

Pasal klinik sakit puan...Actually aku plan nak tunggu lagi beberapa hari, nak cukupkan 2 weeks part aku delay period neh. Tapi org ada sebut kan "alang2 menyeluk pekasam, biarlah sampai ke paras lengan". Rasanya ada can aku check sekali dgn status aku, hamil ke idok? Dgn takder perasaan aper2, terus jer pergi ke klinik. Konpius lak aku, nak debar ke, nak takut ke.. cam rileks jer tadik. Takder perasaan aper2. Mungkin dok fokus kat tumit kaki aku jer kot.

Slps register kat klinik tu, tunggulah hubby ngan aku, melangut kat kerusi klinik. Time tu, ada sorang dlm bilik doc & ada sorang lagi tgh dok nunggu. Maknernya aku lepas yg ada kat luar tgh nunggu tu la. Hmm nganntuukkk nyerrr... rasa nak lunjurkan kaki kat atas kusi klinik tu, sambung tido jap. DOk too tey too teyy...

"Haizatul Aida"..hmmm my turn.. ting tong... yeahh yeaaah!!..Pembantu doc dah panggil.

Pembantu doc tu pun tanya, "suami awak?"..Aku: "Hubby nak ikut masuk?"...
Hubby kuunuun2 nye wat2 khusyuk main game, gelengkan pala. huuuusssyyy... tak tau nak react la time tu. Serba salah jika test yg bakal dibuat, tak mcm yg kami hrpkan...

Then bercerita laa aku dgn doc.  Masalah utama aku, tumit kaki sakit. Hmmm. mcm org tua.. tu response dari doc. huhuhu.. wat lagu maner docc oiiittt.

Cerita pasal mslh no 2..teettt" Doc, saya dah delay period 10 hari. Tak pasti ngandung ke tidak, ada kena mengena ngna sakit tumit ni ker?"..

Doc senyum jer, "Kita wat test urin dulu lah, nak?"

Aku: "Boleh jer doc"..uhh.. Ya Allah kuatkan semangat aku.. Muka coool beb.. coool... ati pun kena cool.
Aku amik bekas nak letak ayor kencing ngan pembantu doc tu.
Kuar jer dari bilik doc, pandang suami aku. Aku senyum jer. Uit.. tetiba hubby ku cam..(pesal muker hubby mcm gelabah jer?) "Nak gi mana? Nk gi mana?.." Uhhh.. sapo yg dobar neeehhh.. sabar2.. uh uh aku rasa aku lak yg dup dap dup dap. Sambil berlalu ke toilet, aku balas " Nak gi amik air kencing jap".

Dah amik, kasik kat pembantu doc tu. Sat pas tu, pembantu tu kasik alat UPT tu ngan air kencing.. upss.. i seeeeee...can see the  2 lines.Yeahhh.. adaaaa..adaaa..
"ALHAMDULILLAHH" time tu, rasa gak nak nitikkan air mata. Tapi dek sebabkan sorang-sorang kat situ, leh ctrl lagik la. Keupayaan diri nak sadis-sadis den kaber-kaber lorrr.

Doc: "Tu dah ada 2 line, positif la tu"...

Aku: "Alhamdulillah.. Ya Allah syukurnya..."

Doc: "Plan kan?".. heheh akibat tengok muker aku cam blur2.. cam tak sangka sebenarnya.

Aku: "Yup plan doc, memang nak anak pun. Jap doc saya panggil suami saya jap" "Abg, jom masuk"

Lepas jer hubby duduk, aku paskan UPT tadi kat dier, n ckp "Positif"..

Doc: "Positif, dah ngandung "

Hubby: "alhamdulillah..syukurnya.."

Doc: "Dah 5minggu 5 hari. Due , maybe pada tarikh 12 February 2011."
Kalau ngandung ni, kita tak sebut bulan, kita guna minggu. Nanti dlm masa sebulan ni, dtg kita scan dulu. Nak tengok kedudukan baby tu ok ke tak. Pernah dengar kan org ngandung luar rahim? Hmm, itu yg kita nak tengok.

Hubby: "Kalau travel caner doc? Kami plan nak gi travel awal bulan 7 ni"

Doc: "Boleh nak gi travel. Nak gi maner? Kena ngan tarikh 12/7 ke?"

Hubby: "Chiang mai, kot travel ni akan jadi aper2 ke."

Aku: "Tak kena, pergi 8/7, balik 12/7"

Doc:"Lau mcm tu, kita adjust awal sket. Nak tengok kot sblm pergi n slps, result dia lain. Boleh nanti saya kasik ubat tahan muntah ngan ubat pening sekali. Kat negara org maybe susah nak dptkan bekalan ubat kan. Saya bagi awak siap2."

Hubby:"Sekang ni mcm tak kuat lagi kan..Ada aper2 yg tak boleh mkn atau..." - hubby nak mintak advice lanjut dari doc.

Doc: "Kena jaga jer la. Sebab sekang memang masih weak. Dlm 12 minggu ke atas, baru kuat sket. Senang ckp  3 bulan ke atas la. Jgn makan mender2 berangin. Sebab kita tak tau, nanti empunya diri ni, dok muntah jer ke, pening ke. Ada gak yg kena gastrik. Seme tu kena jaga. n Kena banyak minum air. Tu penting. "

Doc: "Kali ni saya tak kasik lagi acid folic, sebab adah ckp tadik dah ada kan. Lain kali saya kasik, yg 0.5mg. So, next appointment, pada 7/7 utk kita scan.."
Aku n hubby: "Thnks doc. "

Balik tu aku cam senyap jer. Hubby pun la. Hubby berckp gak la. Ntah.. aku rasa mcm mimpi. Sebenarnyer, rasa sebak pun ada. Sedih dlm gembira. Aku akan bergelar seorang emak, n hubby akan bergelar seorang ayah. Ya Allah Kau dengar luahan hati hamba Mu ya Allah.. Syukur sangat2 ya Allah.

Balik tu, pas solat jamaah sekali ngan hubby, kami solat syukur. syukur sangat2 ya Allah...Syukur atas kurniaan rezeki Mu....Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment