Sunday, January 30, 2011

Suka bertangguh

Penah tak kita mintak daripada Allah, doa nakkan keputusan exam dpt yg terbaik, dpt 5A dlm UPSR nya, dpt flying colors utk periksa semester. Nak dpt award pekerja cemerlang, dapat bonus, or apa2 laa yg doa yg memang nak semua yang baik dlm kehidupan. Tapi pernah tak kita tunaikan apa yg Allah suruh kita semua buat? Ada tak korang pernah tangguhkan ganti puasa. "Hmm lambat lagik nak puasa, dah nak ramadhan nanti aku ganti laa.." Lambat-lambatkan solat.. " Sat lagik la, aku banyak keje lagik ni nak kena abiskan".

Tu contoh yg mudah dlm hidup kita seharian.Tak malu ker kita? Malu tau.. Nak sorok muker tang maner pun tak tau. Mintak ngan Allah macam-macam, tapi suruhan Allah kita lewat2kan, n mungkin juga ada antara kita semua tak buat pun. Bayangkan, sekang Allah bagi jer apa yang kita nak. Suatu masa nanti, zaaaaaaas Allah tarik balik semua tu. Menyesal? Hmmm.. Baru nak menyesalkan. Kalau dengan orang, biasanya memang takkan dilayan laaa sampai bebila. Allah tu maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Mendengar.. Setiap doa baik, jahat, dia akan makbulkan. Untuk aper? Sebenarnya, untuk menyedarkan manusia ni & itulah ujian untuk hamba-hamba NYA. Macammana manusia ni,  bersyukur ke tak?


Note:
  •  INGAT! Sekarang ni banyak jer Allah bagi cash terus. Baru jer buat sesuatu yang jahat, dan dan pastu, terus dpt balasannnya.. Beringat-ingatlah untuk diri aku sendiri & semua yang di luar sana.
  • Sentiasa menjadi manusia yang suka bersyukur...



No comments:

Post a Comment