Sunday, February 20, 2011

Sawadee kaaap

Ullaa laa.. upss.. Alhamdulillah sekang telah mendarat di bumi chiang mai. Even banyak dugaan utk sampai ke sini [huuu lagik best kalau aku berada kat bumi Mekah kannn], sekarang aku dah tiba di sini. Selepas 2 thn perancangan sblm kahwin, tahun lepas ada ujian sedikit yg diberikanNYA, n tahun ini terlaksana apa yang dirancangkan. Yup... At least Allah bagi jugak rezeki kat kami suami isteri untuk jejak ke bumi orang. Alhamdulillah...

First day:
Jam 3.30am dah gerak dari rumah. Mintak adik ipar aku tolong hantarkan. Since hari tu adalah working day, so kami keluar awal. Kesian sebenarnya kat depa ni, terpaksa kuar awal. So, memang banyak masa lagi la aku ngan hubby dok kat lcct tu. Tengok org lain rushing jer, hehe. It's gud sampai awal. Semuanya insyaAllah terancang. 7.20am mcm tu kami fly [flight delay sedikit, akibat ada masalah teknikal kat engine kapal terbang]. Alhamdulillah tepat jam 9++ pagi kami sampai. Penerbangan amik masa dlm 2hour 45 minutes camtu.

Sesampainya kami kat airport, dah ada driver tunggu. Rasa dingin jer udara kat chiang mai, cuaca panas, tapi udara sejuk. Terus dibwa kami ke vanilla place guest house. Nice place. Rasa macam kat rumah. Aku ada bau wangi kat mana2, just dunno aper jenis bau tu. Menurut hubby aku tu bau vanilla.

Mr Kem..He's nice person. Sangat2 friendly. Berasal dari hongkong, dek sebab anak nak bukak hotel yg ala2 rumah, n customer leh feel mcm kat rumah, taraaa terhasilllah vanilla place ni. Banyak yang dia terangkan tempat2 kat area sini. Map pun banyak dier kasik. Yg paling mahal sekali, map tulisan tangan beliau. Cara orang tua buat kan, detail sangat, n cukip2 membantu. Siap suggest suh kami tukar bilik ke bilik yg murah sket, memandangkan kami tido semalam jer kat situ, n kami pilih budget2 ajer dong. Budget, tapi bersih, n tenang. Leh tido, sebab maybe kami takkan habiskan banyak masa kat bilik, sebab buat tour around there kan.

Tghari tu, kami ada ke home industry - tempat buat leather, silk, gems jewellery, woodcraft, tempat buat umbrella-bo sang. Ada lagi beberapa tempat, tapi kami pilih yang mana kami nak pergi jer, n dek sebab time close seseme factory/tempat buatan tu around 5pm. Jadi kami kena pilih tempat yg kami suka n berminat.

Leather: Banyak leather [haha.. aku isau pegang lether yg tak halal tu, tapi nampaknya, nggak ada donggg. Aku rasa yg tak halal tu banyak jadik habuan perut dier org lorrr- pepagi sup tak halal tu memang depa gemar sesangat] Jenis leather: kulit ikan pari, kulit lembu, kulit buaya, kulit kangaroo, kulit ular. Yang paling aku suka [tapi tak ley beli wooo..mahaiiii amat], kuilt ikan pari. Cantiiiikk! Hehe. Tengok jer laa.

Silk: Kat sini tunjuk pembuatan sutera tu sendiri. Geli geleman jugak laaa aku dok tengok ulat2 tu, risau cuuutttt, tercalit kat aku, vely itchyyy maa. Pekerja2 ramai yg dah berumur. Hasil nya cukup menarik. Kat sini leh ar aku rembat ngan rega budget aku. Budget2 pun still high jugak. Teringat, ini betoi2 origin silk. So...amik laa as buah tangan sket.

Gems: Hoho.. Pembuatan Emas, perak, emas putih, dgn pelbagai jenis batu.. delima, garnet, macam2 lagi laa. Aku tak hafal. Yg pasti, Cantikk. Cuma aku ni bukan jenis yang gemar bahan2 perhiasan badan ni. So, cantik dilihat, tapi tidak terasa nak memilikinya. [kat sini laa, beraper kali org yg pandai ckp ala2 indon tu -ada gak bahasa yang pompuan ni salah guna, dok sarung cincin kaler biru muda tu kat tgn aku.. hohohoho.. aku rasa lau saper jernis tak kuat iman, mau beli gaknya. kikikikiki.. Sian dier, aku hanya mau lihat, bukan utk aku beli n pakai n bukan jugak pilihan utk aku bawak balik].

Woodcraft: Cantik, berseni, sabar. Huuuh Cantik. Port aku, bukan kat patung2 yg depa buat, tapi deco2 dlm rumah, yg bertemakan pokok2 bunga2, semacam 3D tapi dlm bentuk hiasan kraft pada kayu. Sangat2 cantik

Umbrella: Yg ni pun cantik. Bukan setakat pembuatan payungnya, tapi lukisan2 nya pun cantik. Ahaaa.. aku dah mintak dier tolong lukiskan pada pouch bag aku. Cannnttikkk n menarik. Rega pun tak letak berapa2. Kira atas tulus ikhlas kita laa nak bagi berapa- so don't take advantage maaaa. Usaha org tak baik kita perlekehkan. Yer doookkk?

Wokiesss...tu jer utk kali ni. Sawadee kaaappp...bye2 dari chiang mai- Sunday, 6:07pm, Nigh Bazaar Place

No comments:

Post a Comment