Tuesday, September 14, 2010

Menjelang raya

Best beraya korang2 seme? Aku? Hmm.. Nak cakap beeeeeeeeesttt nyer, tak laaa. Biasa2 sahaja. Biasalah, bila Allah hadapkan kita dgn ujian internal problem kan [jangan mengeluh pulak bila diuji, maknanya tu, Allah sayang kita.. Kita sentiasa dlm perhatiannya].

So amacam? Settle ke problem aku tu? Hmmmm... what can I said..secara keseluruhan, NOP! Tapi suku2 tu ado laa. Udah kembali kepada normal pada surface nya. Inti dalam? Dunno, tu antara dia n Allah Taa'la. Wallahua'lam.

Dua hari sebelum hari raya, aku gerak balik Beserah, kampung aku la. Suasana raya? A'haaa.. teeeeeeeeeeettt.. Tarak rasa nak beraya pun kat umah aku. Alhamdulillah jugak, dgn kepulangan aku ngan suami, ada la jugak dengar suara riuh kat dapur. Dlm masing2 dok pendam apa yg berlaku, masing2 leh laa jadi pelakon terbaeeekk. Dgn kata ringkasnya, malas betul nak amik tau, sesak rasanya bila tak der ending, n berurusan dgn org besar kepala, n kepala batu n ada angin kus kus [korang tau ke aper tu angin kus kus..hehehhe]. Kalau ikutkan hati ngan perasaan ni, mau aku beraya kat KL. Teringat janji ngan mak n abah jer, kuatkan hati n semangat.

Sesampai jer kat rumah, kakngah n famili dah bersiap2 nak balik beraya kat Pekan. Alhamdulillah sempat laa ngan depa. Abah nak solat. Mak n aim tgh bertungkus lumus kat dapur, buat roti jala. Hohohoohoh.. Best! Cicah dgn ayam masak kari.Uniknya, macam2 jenis jala ada. No hal part tu, yg pasti memang sodap.Sorang lagi anak mak ituuu, malas nak citer laa kat sini..Vely2 spoil da moood maaa...

Okeh, kita story mory kisah2 best jer laa k... Buka puasa, cam biasa, cuma nampak la mak tak der selera pun nak makan [iskk isk.. masuk gak stori sedeey]. Malam tu last solat terawikh la. Kali ni solat kat surau kg darat sekolah. Mlm tu gaks abah aku jadik bilal nyer. Mak sedara aku dari kluang pun solat situ gaks, su siti, n anak beranak. Kira plan mlm tu, mak sedara nak terus ke rumah mak aku, bawak atok aku balik rumah diaorg la.

"Ida mabuk ke?" Hohohohoho.. Aper citer neh? Sebut part2 mabuk neh? Mane de. Hahahahha. Ni kes aku dok ulang alik pi tempat wudhuk ar ni. Hehehe. Ada smtin yg menusuk hati sket mlm tu. Even maaf dipinta, statement, n nada, n suara itu tak dapat aku lupakan sampai sekarang. Tu la kan, Allah dah kasik tau kita awal2. Jika buat salah dgn DIA, mohonlah ampun, pasti Allah akan ampunkan. Kalau dgn manusia? Hmmm..Susahhh woooo.... Terlajak perahu boleh diundur, Terlajak kata???? BURUK padahnya...

Esoknya, aku menerai utk tukar duit singgit kat bank. Huuuh!! Tarak. Dari mbb, allience, pbb, ambank, cimb, bsn, seme tarak. Tu laa lambat lagi tukar. Ptg tu, aku, husband, mak, abah, adik aku readykan juadah raya & berbuka- rendang, nasi himpit, kuah kacang. Lemang ado dah, oden beli kat area melawati before balik smlm. Ptg tu abah pi amik ketupat palas yg dah ditempah, kat rumah sedara aku.Tak tau ar pasni, kalau dier dah takder nak tempah dgn saper pulak. Dah tua dah, tapi masih larat amik tempahan utk raya2, or kenduri kendara.

......malas laa pulak nak sambung.................... next, nantikanlah stori part raya laks....


No comments:

Post a Comment