Tuesday, October 26, 2010

Atok...

Pagi sabtu, aku ,hubby n sorang my cousin, syafiq bertolak balik kg. Sepanjang dari rumah ke karak h.way, hubby drive, then my turn. Hubby pun cam ngantuk, yer laa tak tido mlm tadik, keje shift malam balik sesudah subuh. Penat, ngantuk, tapi dek sebab family nyer urusan, kami ev to jugak balik. Yer kita tak tau, tok akan sihat sepenuhnya, atau sebaliknya. Apa yg diminta, ialah tok kembali sihat, n setidak2nya, mampu utk uruskan diri dari segi mandi sendiri, bgn sendiri.

Tepat jam 11.30 pagi, kami bertiga dah terpacak kat spital. Which area.. hmmm calling2 abg ngah aku. Then terus ke ward mawar, tingkat 7 bed 18. Tok tgh tidur. Rasa nak dakap terus tok time sampai. Tapi difikirkan, biarlah tok rest dulu, sesedarnya nanti, aku pi laa salam menyalam. Tak ingat kul baper tok jaga. Abg ngah ckp aritu tok leh keluar dah ward. Mmmmm alhamdulillah, cuma dlm pkiran aku, cano laa tok nak bgn, nak naik kusi roda, nak masuk kete, kalau tok masih lom mampu duduk..Ya Allah permudahkanlah...

Gambar tok time raya puasa thn ni

Detik by detik berlalu..Jam demi jam dah berlalu... By that time, urut sket2 tok, bagi tok makan, minum. Dudukkan tok, bagi tok selesa laaa. Keadaan ward yg hening, tetiba bertukar menjadi terlalu sibuk. Betul laa mcm adik aku ckp, dah mcm pasaraya daaah spital ni. Aku tambah sket, dah mcm pasaraya Mydin lorr. Bz giloss.. Dari satu row patut ada 3 katil jer, tapi dah bertambah sampai 5-6 katil satu row tuuuuu...!!! Inilah keadaan wad 3 di hospital tengku ampuan afzan, kuantan. Ngaper atok aku dok kat wad 3? Ngaper laa tak amik wad 2, or wad 1? Wad 2 penuh, Wad 1, nurse yg lalu lalang tidak seramai di wad 3, any help yg diperlukan segera, akan diperoleh dgn cepat.

Atok time tunang mat aim
Wad 3... penuh dgn pesakit, penuh jugak dgn misi pelatih, penuh jugak dgn student... doctor?? Hmmm doctor pelatih pun ada, doctor senior jer aku tak nampak... doctor junior, aku nampak laa. Nurse, ada yg calit ijo, ada yg calit purple, ada yg kat tudung calit biru.. ada nurse sister..Pastu dgn family2 yg datang. Yg datang bergerombolan ado, ada yg dtg solo, ada jugak yg berdua.. Mcm2 ado laaa..

Rasanya dok tunggu kat wad tok aku duduk tu, dok peratikan org jer laaa. Sesambil tgn bertugas, buat apa yg atok aku perlukan..Layan ckp tok aku, Sesedar jer, tok aku berckp sorang2.. aku dah terleka ngan suasana sibuk keadaan dlm wad. Ada yg syahdu, ada yg epi, ada yg cam biasa jer. Ruper2nya wad ni penuh disebabkan, ada construction kat wing sebelah satu lagi (opposite site). Jadi sepatutnya, wad utk org sakit kulit, tidak ditempatkan kat situ, tapi itu yg berlaku. Itulah mungkin salah satu penyebab kesesakan berlaku.

Mmmmm.. buntut aku rasanya semakin panas jer. Hati? mmm.. dunno.. Dlm pala, maner laa doktor yg rawat tok aku ni. Dek kesesakan yg jadik, sampai aku tak tau tang maner nak cari doctor. Yg pasti, kebanyakan nurse yg singga hkat tempat tok aku, semenya tak tau, pasal tok aku nyer discharge. Haiyoooo!!!... Tok aku dah banyak kali tanya aku. Aku pun tak pasti. Hmmm kena buat smtin.. Dah zohor, aku n da gang dah solat, dah makan. Memang sblm aku keluar solat, dah kasik tok mkn. n Bagi tok rest dulu....

Jam dah pkul 2. Takper tunggu sat lagik..Mata aku lagik penat sebenarnyer. Cam dah layu jerk. Mungkin terus2an, dari kl, tak der nak rest2 nyer dulu. Terus amik shift tunggu tok. Kul 2.30... hmmmm tak tahan laa nunggu nak kuar tapi tak kuar nihh. Mau sampai ke mlm neeeh...Terus pi kaunter ward. Tanya terus. Rupa2nya, fail discharge dah ada. Semacam dah berkurun atas meja blkg kaunter ward tuuu... Caaaaaaaaittt! Aper laaa misi2 kat sini. Sepatutnya dahulukan laa pesakit yg keluar, sebab tak laa sesak utk bagi laluan pesakit baru nak masuk..

Lepas dah dpt apa yg diperlukan utk keluar. Aku uruskan tok aku utk membersihkan diri, tukar baju peseme. Urusan kemasan katil, diambil alih oleh hubby n cousin aku tu. Visitor2 jiran katil tok pun tolong kemaskan barang tok. Salah satu sebabnya, kami bertiga memang tak tau, maner satu barang kepunyaan famili (yg dtg tunggu tok), coz baru sampai aritu..Memang family tau tok kuar aritu, tapi at what time tak tau. So kami taknak bebankan dierorg utk datang semata2 urusan discharge tu. Jadi, hubby amik keputusan, buat sendiri. Tak susah, kami pun bertiga kan..

Settle urusan billing, amik ubat...kami gerak balik. Terus ke rumah makcik Umi. Ngaper tak terus ke rumah aku? Mmmm.. sebab mak masih perlu berurusan utk abah di KMC. Sekang lebih kerap mak abah pergi sana. Boleh dikatakan setiap hari-jadi, tidak elok laa nak tinggalkan atok aku kat rumah bersendirian..So sekang umah makcik aku tu as hospital laa bagi mak. Mak akan tiap hari pergi, utk bantu urusan tok aku kat sana.

Perkembangan tok. 2 hari lepas tok demam. Akibat terlampau batuk, memang kacau tido. Ari semalam dah beransur surut demamnya. Risau gak sebenarnya. Tok aku dah berumur 80 ++Memang tiada penyakit kronik, alhamdulillah. Sekang sakit tua tu, dah memang jelas nampak. Kadang2 ada gak rapuan tok yg buatkan kita seram jer tetengah malam. Hohohoho.. Tapi kita just ingatkan dier, n relatekan dgn mender yg ada dlm bilik, bagi dier tak terus2an, nampak apa yg tak perlu dier nampak...InsyaAllah doakan atok aku sihat, n sentiasa dlm lindunganNYA...amiiiiiiiiiiiin

3 comments:

  1. Sedih plak bila teringat kat arwah tok.. Alfatihah. InsyaAllah tiap kali doa kat arwah tok, moga kuburnya dilapangkan, kehidupan barunya di sana akan lebih baik, insyaAllah.

    ReplyDelete