Wednesday, April 14, 2010

Omak den

Salam..

"berita BAIK amat :D.. duit mak baru ni dapat diselamatkan rm4500. Maklumat  lanjut sila dapatkan dari ibuku ibumu :D"

"Alhamdulillah..."

Meh flashback semula....
Ceritanya bermula begini....Hari isnin last week mak aku dpt kol dari sorang lelaki ni. Dia ckp dier dari CELCOM. Apa yg diberitahu, mak aku boleh menang rm7K.

Lepas dia dah tambah rempah ratus dan wat tumis, jadik sambal tumis peseme dlm ilmu memujuk dia, mamat ni dptlah account no mak aku. Mak aku pk, takder aper yg leh diwat oleh mamat neh. No account bukan leh wat aper2 pun. Mak aku tak tau aper yg jadik pastu lagik teruk..

Pastu nak tau aper jadik? Dia suruh mak aku utk ke atm MAYBANK terdekat. Ntah aper yg dicanaikan oleh mamat ni. Mak aku yg biasa kasi warning kat kitaorg jgn pedulik aper yg org2 camtu ckp leh termakan ckp mamat neh. Part tu aku tak ley nak elobarate panjang2. Yg pasti umpan dah kena makan...

Meh aku story sket pasal ilmu internet2 yg ada pada mak aku. Bukan buka pekung di dada, tapi inilah kenyataan utk dijadikan pengajaran dan peringatan. Dipendekkan stori, mak aku ni memang tak tau langsung, duit leh dikeluarkan thru internet. Aku pun cam.."errrr....errrrr" gak laaa dlm mendengar pengakuan mak aku itu, aku pun tak tau mak aku tak tau pasal internet banking neh. Fuuuhhhh!!! masaaak..alahai omak den..

Ok, dekat mesin atm, lepas dah sampai mak aku ni kol la mamat tu, ckp dah ada kat atm, aper perlu dibuat?. Dier kasik laa arahan2 yg perlu ditekan, dimasukkan nnnn... DONE! Sebagai org tua yg tak tau sgt part2 neh, hanya tekan, tanpa baca aper2 yg tertera kat screen atm tu. [Aku tak tau aper mamat neh dah olah cakap sampai mak aku ikuuuuuuut jer telunjuk dier]

Nak tau aper yg dibuat oleh mak aku? Mak aku register as new user utk banking online @ internet banking. Dan yg paling paling teruk laa org yg pekenakan mak aku tu, mintak mak aku letakkan password yg dier kasik, default password laaa "123456"..huuuu.. kes naya betul. [Sekali lagik, kesian kat mak aku. Betul2 dier tak tau aper yg dier buat]

Nak jadikan cerita lagik, lepas jer mak aku dah selesai "kerja mamat" tu, mak kol  abg ipar aku. [Abg ipar aku neh dulunyer keje celcom]. Teeettt.... "Mak kena tipuuu tuuuu, bak mai mak punyer ic no.. nak block account mak tu".. Punyer time tu mak aku terkalut, tersilap laks kasik ic no. Fuuuhh! mcm baru tersedar. Lau aku ckp mak kena sihir kot. Mak akan nafikan, Cause, dier selalu amalkan ayat elak sihir tu.. No comment part neh..

Pastu urusan gi bank (maybank) nak block acount, block card, urusan ngan polis, utk wat report nak kasik kat pihak bank pulak peseme berjalan. Dah sampai kat maybank tu, tengok transaction memula mamat tu keluarkan RM2K. Pastu beberapa saat pastu, RM3K. FUuuhhh! satt jer... tak sempat wat aper2. Dlm pada tgh dok wat report tu, mamat tu leh kol lagik mak aku. Kebetulan tepon mak aku ada pada pegawai bertugas, sebab tgh check no yg dikatakan oleh mak aku. Then dier pickup la da phone. Lps say hello.. Nak tau sore saper..? Hmm sore indon tuuu. [Rasa nak maki jer lau dpt kat aku]. Pegawai tu apa lagi, siasat nyer siasat, memang org tu kol dari indon, n tarik duit ke sana. Aku tak pasti apa yg di to te to te kan oleh pegawai ngan mamat pencurik tuu. 

Time wat report ngan inspector tu pulak, mak aku kena sindir ngan inspector tu plak. Tak kesian langsung kat org tua. Polis ni rasa mak aku tamak, tu yg boleh jadik camni. Mak aku balas, "Encik ni langsung tak kesian kat makcik. Dah la makcik ni org tua, tak tau aper yg dibuat tu akan jadik begini. Time macam ni, encik nak sindir2 makcik, nak tunding2 jari. Langsung encik takder rasa kesian. Makcik bukan nak sangat duit tu. Telefon makcik ni pun, bukan atas nama makcik pun, tapi atas nama suami makcik. Pastu, makcik plak yg kena. Makcik gak yg kena." [
Aku tau laa caner polis lau soal siasat, kita yg dipihak benar pun, cam dipersalahkan.. huuh tingat time kena langgar ngan kete dulu]

So, setakat tu laa cerita utk hari tu.
Hari ni, aku dpt msg dari kakak aku. Secara ringkasnya, pihak bank dapat tarik @ selamat duit mak akuduit tu dpt diselamatkan, cuma rm500 jer yg burn... wokies. Beringat-ingatlah kita k..

No comments:

Post a Comment