Monday, July 12, 2010

Baju kurung & hidup aku

Leh agaknya aku declare kan utk diri aku, bulan berbaju kurung. Kiranya, ni langkah2 utk menutupi kebesaran barut di bdn oden lorr. hehe. Meh nyanyi sikit, inilah aku, dgn gayaku.. hehehhe...

taraaaaaa...

Camana life sekang?
"Agak perlahan"...
Setakat hari ni, hubby masih boleh membantu aku di dapur dialah yg memasak. n also da assistant yg baru pulang dari utara nuuun, penang; adik ipar aku. Harap2 diaorg tak bosan nak buat seme keje2 tu. Sebenarnya aku boleh buat. Tapi pergerakan aku dah lambat sekarang, n aku akan cepat penat n sakit blkg.

Hmm part sakit belakang ni masih jadik tanda tanya aku. Ngaper erk aku sekang ni selalu sakit blkg. Kalau ikut teori hubby aku, sebab time aku rest 2 weeks aritu, aku selalu tido, selalu baring. Hmmm, memang ada baring, tapi bila aku bertungku dgn aku tido jer. Tapi nak ckp tido siang bnyk tak jugak, paling teruk aku amik masa utk tido time siang, adalah selama setengah jam - satu jam sahaja. Yg lelain, aku duduk, berjalan dlm rumah, berjalan luar rumah n etc laa, yg sewaktu dgnnya. Kalau kat rumah aku kat sini plak, mmm actually baru lagi aku menapak balik ke rumah ni. cuti hanya 2 weekdays + 2 hari weekend di rumah. Yg lelain aku berkirojer. 2 hari weekend tu pun aku dok berjalan kat luar.

Aku try gak google, tengok pengalaman org gugur, camana diaorg handle. Mak aku ckp, blkg tu memang effect (tapi tak laa effect cam aku kena sekarang), semacam kena bentan.

Bentan tu aper?
Bentan ni terjadi kalau waktu selepas bersalin  kita terambil makanan sejuk atau terlanggar benda keras. Selalunya badan akan rasa seram sejuk dan ada yg boleh pitam jika terlalu teruk.

Sekarang ni, apa yg aku buat?
Seperti biasa, aku akan sapukan minyak panas di sekeliling perut, pinggang blkg aku. Lepas tu pakai barut kain cotton tu. Bila nak duduk atas kerusi, aku letak bantal panjang kat blkg pinggang.

Berjaya ke?
Setakat ni belum, tapi boleh laa dari tak ada kan. Lagi aku langsung tak boleh buat kerja. Sebab dia akan tangkap seluruh pinggang aku, n blkg, n lau teruk lagi seluruh anggota kaki akan turut lenguh.

Nak bertungku, tapi kadang2 part blkg agak limited tangan ni nak menggapai. Aku berharap sangat aku tak susahkan sesiapa. InsyaAllah, selagi kuderat ada, aku akan buat sendiri.

No comments:

Post a Comment