Thursday, July 8, 2010

Hidup berpantang

Pagi sesudah subuh sblm sarapan: Sesudu besar madu, Sebiji telur ayam kampung.



Bertungku, kalau dpt sampai sejam. Kalau dah ada kerja lain setengah jam dah ok.
Pakai barut sblm amik sarapan. Ni utk perut kita fit. Tak menggelember.

Cuba cari barut yg betul2 ok dgn badan, kalau tak akan menyebabkan kita sakit pinggang, n buatkan kita tak selesa.

Sarapan: Boleh la nak sarapan roti. Kalau mula2 dulu , nasi goreng pun takder telur (sblm aku leh amik telur ayam kg sebagai ubat). Sekang dah boleh la. Cuma sekang elakkan mknn yg kita dah rasa berangin, or rasa berbisa, or yg pedas n also yg gatai2 neh.

Camaner nak tau. Hmm aku pun tak tau gaks. Yg pedas tu dah kompem pasti camana nak recognize. Part yg gatai tu, biler dah masuk mulut baru kita rasa gatai jer lelangit tu. Yg angin2 ni, tu mengikut pengalaman, n pengetahuan. Serupa gaks yg berbisa. Yg pasti, kalau pi market tu, tengok ikan lama, ikan mata merah, ikan lembek, toksah laa dok pi gatai beli n makan. Sendiri tanggung woooo. Setakat ni, yg aku berani mkn, ikan kembung yg gred ok2 sahaja, ayam goreng, ayam sup, n u=ikan tenggiri. Lelain jenis, kompem aku tak sentuh.

Selepas sarapan : 2 sudu besar jeli gamat.

Kalau rasa banyak masa, sblm tghari tu nak tungku, tungku jer la. Aku ikut masa la. Kalau aku tak gi keje cam ari ni [huhu aku EL, badan aku cam lemah n cam panas jer pagi tadik, campur ngan sakit kepala, n sakit belakang..uh uh.. sendiri rasa.. tau laaa] . Aku bakar sendiri tungku kecik tungku kat perut jap pastu tungku kat pinggang yg sengal2 tu.

Tghari: Kena isi perut gaks. Pastu mkn jamu.

Tengahari tuu, masa santai laa.. tapi barut kena pakai..heheh.. lemasssss...

Sblm bertungku tu, mkn dulu laa sebiji pil baraka tu. Seme ni utk buang angin.

Ptg: Kalau dok kat rumah, after asar tu bertungku lagi laa. Pastu free n easy.

Mlm: makan malam. Pastu mkn jeli gamta lagi 2 sudu besar.

Air sepang kederang: yg ni kena minum sepanjang hari, tapi tak la pas minum minum.. kira sentiasa laa.. Sehari dlm 3- 4 cawan kecik.

Hmm.. tu je la rasanya yg aku buat time berpantang pas gugur ni.

Yg pasti, time berpantang, jangan cuba buat kerja keras. Bak kata mak aku, : biar laa rumah bersepah, yg pasti kesihatan badan kena jaga. Jgn angkat berat. Jgn lasak. Jgn angkat2 kain. Hmm.. dulu aku rasa gaks ngaper samapi kena manja camtu sekali. Ada laa sekali tu, aku wat degil, angkat kain dari mesin basuh, jalan laju sket, hmmmm... teng teng tengg.. Nak tau aper jadik pastu. Huhuhuhuhuh padan muka aku. Seme urat dlm badan rasa regang. 2-3 hari gaks..(termasuk arini..huhuhu) aku dok rasa lenguh2 sengal2..

Sian kat hubby aku sebenarnyer. Kesian seme dia kena buat. Biasa aku yg buat. Harap hubby dpt bertahan dgn aku. Kuatkan semangat aku ya Allah.. Yup, aku nak sihat. Nak normal mcm dulu.

No comments:

Post a Comment